Drezdenas — dailės, muzikinio ir
teatrinio gyvenimo centras — garsus ir transporto muziejumi, kurio ekspozicija
supažindina lankytojus su visų rūšių transporto istorija. Iš socialistinių
šalių antrą tokį muziejų turi Budapeštas.
Drezdeno transporto muziejus
įsikūręs Johanneume — sename renesanso stiliaus pastate, kuriame 1586 m. buvo
kunigaikščio arklidės. Augusto Didžiojo Iaikais čia veikė Paveikslų galerija, o
nuo 1887-ųjų prisiglaudė istorijos muziejus. Paskutinis karas neaplenkė šio
įspūdingo pastato, bet atstačius jis vėl atgavo savo grakščius kontūrus ir
išvaizdą.
Šiandieninio Drezdeno transporto
muziejaus pirmtakas Saksonijos geležinkelio muziejus, įkurtas taip pat Drezdene
1877 m. Kai 1952 m. duris atvėrė Drezdeno aukštoji transporto mokykla, buvo
nutarta įkurti visų transporto rūšin muziejų, bet tam reikėjo tinkamų patalpų.
Todėl 1955 m. miesto taryba aukštajai transporto mokyklai perdavė istorinį
„Johanneumą". 1956-aisiais, miesto 750 metų jubiliejaus proga, buvo atidaryta
pirmoji pastovi muziejaus ekspozicija. Kasmet jos plotas plečiasi: užbaigus
statybą ji užims 5000 kv. metrų. Dabar Drezdeno transporto muziejus turi 5
skyrius: geležinkelio, automobilių, laivybos, miestų transporto, ir aviacijos.
Šis muziejus yra vienas didžiausių
specialiu technikos muziejų ne tik Vokietijos Demokratinėje Respublikoje, bet
ir Europoje. Jo fonduose sukauptos kolekcijos ir pastovi ekspozicija teikia
daug informacijos apie šiuolaikinį transportą ir jo istoriją. Daugybė eksponatų
— originalų, modelių, dalin, nuotraukų ir stendų — parodo įvairių transporto
rūšių kitimo ir tobulėjimo kelią. Paaiškinimai akivaizdžiai liudija, kad
daugelį specialių techninių pakeitimų transporto priemonėse lėmė bendrosios
ekonominės raidos tendencijos. Taigi lankytojas netrunka įsitikinti, kad
transportas — be galo svarbi liaudies ūkio šaka.
Pirmieji Drezdeno muziejaus
veiklos metai buvo skirti eksponatų ieškojimui ir kaupimui. Iš 1887 m. įkurto
ir iki 1945 m. Drezdeno Noištato stoties patalpose veikusio Saksonijos
geležinkelio muziejaus buvo galima perimti nedaug eksponatų, nes per Antrąjį
pasaulinį karą labai daug jų dingo. Nuo pat muziejaus atidarymo jo skyriai
nuolat plečiami. Susipažinti su istoriniais ir aktualiais transporto klausimais
galima viešojoje bibliotekoje ir skaitykloje, o archyve apžiūrėti naudotus
bilietus, traukinių judėjimo tvarkaraščius, brėžinius ir pan.
Pastovi automobilių skyriaus
ekspozicija užima dvi sales. Skyriaus centre įrengtas kiemas, kuriame
Eksponuojama 17 pirmųjų automobilių originalų. trys dideli ekspozicijos stendai
parodo visą ilgą ir sudėtingą techninės minties evoliuciją nuo pirmojo „Oto
variklio" („Otto—Motor") iki šiuolaikinio techniškai tobulo
automobilio. Pirmųjų Vokietijos automobilių kūrėjų — N. A. Oto, K. Benco, G.
Daimlerio, V. Maibacho, R. Dizelio portretai puošia vienos skyriaus salės
sieną. Vertingiausi automobilių skyriaus eksponatai — Oto dujinis 2--3 AG
variklis, Daimlerio ir Maibacho sukurtas mažas pajėgus benzino variklis,
triratis K. Benco automobilis su benzininiu varikliu, pagamintas 1885 m. Iš
kitų automobilių skyriuje eksponuojamų karietos tipo mašinų galima paminėti
„Benz-Viktorie-Kutsche", su kurta 1894 m. buvo surengta pirmoji ilga
kelionė automobiliu iš Libereco į Reimsą.
Eksponuojamos
čia ir vėlesnės — patikimesnės ir tvirtesnės mašinos, tarkim, „Tourenwagen
Benz-Phaeton" (1911 m.) originalas su naujausiom padangom. Tais laikais
padangos buvo ypač svarbus kriterijus, važinėjant keliais. Aišku reik
nepamiršti, kad ir dabar svarbus dalykas – turėti patikimas, naujas padangas.
Kad automobilis gerai stovėtu kelyje, kad auto įvažiuotų į posuky stabiliai,
tam reik turėti naujas, geras padangas. Beveik tuo pačiu metu buvo pagaminti
limuzinai. Drezdeno muziejus turi daug jų pavyzdžių. Muziejuje taip pat yra du
labai įdomūs praėjusio šimtmečio pabaigos sunkvežimių originalai. Tai išlikę
vieni pirmųjų pasaulio sunkvežiminų, galėję važiuoti 10 km per val. greičiu.šaltinis apie padangas ir jų asortimentą galite rasti: padangos internetu taip pat remtasi šiuo straipsniu: Padangos pigiau: kur pirkti?