2017 m. gegužės 5 d., penktadienis

Gaminančių savus lengvuosius automobilius, po Tarybų Sąjungos pirmauja Čekoslovakija

Tarp socialistiniu šalių, gaminančių savus lengvuosius automobilius, po Tarybų Sąjungos pirmauja Čekoslovakija. Pagal per metus pagaminamų mašinų skaičių ji užima penkioliktą vietą pasaulyje ir dešimtąją Europoje. Daugelyje šalių gerai pažįstamus čekų lengvuosius automobilius ,Škoda" ir „Tatra" gamina tų pačių pavadinimų gamyklos Pilzene ir Koprživnicėje.

Čekoslovakijos automobilių pramonė

Čekoslovakijos automobilių pramonė pradėjo kurtis devynioliktojo šimtmečio pabaigoje. Taigi mašinų gamybos tradicijos čia senos. 1897 metais „Škodos" įmonė Pilzene ir Koprživnicės karietų dirbtuvės darbininkai pagamino pirmąjį automobilį, skambiai pavadintą Prezident. Nuo to laiko Koprživnicėje surinkinėjami pavieniai savaeigiai ekipažai, tačiau gana greit pradedama automobilių gamyba serijomis; dirbtuvė tampa automobilių gamykla, kuri dabar yra ,viena stambiausių Čekoslovakijos automobilių pramonės įmonių — „Tatra". Ji gamina to paties. pavadinimo sunkvežimius ir aukštos klasės lengvuosius automobilius ,,Tatra-613". Šios gamyklos automobiliai visada pasižymėjo savitomis konstrukcijomis, kūne viena vėliau pasinaudojo garsios automobilių firmos „Volkswagen" ir „Porše".
„Škodos" įmonė Pilzene, dabar didžiausias čekoslovakijos metalurgijos ir mašinų gamybos kompleksas, jau pradėjo antrąjį savo gyvenimo šimtmetį. Jos pradžia — 1859 metais grafo Valdšteino įsteigta mechanikos dirbtuvė, kurioje vyriausiuoju inžinieriumi dirbo Emilis Škoda. Po dešimties metų dirbtuvė tapo Škodos nuosavybe, ir naujasis šeimininkas, stengdamasis išsiveržti i pasaulinę rinką, smarkiai ją pastatė plieno, ketaus lydymo ir kalvystės-cechas. 1886 metais Škodos mašinų gamykla pasidarė nepriklausoma nuo kitų firmų ir pradėjo gaminti sudėtingus ir net unikalius dirbinius sau ir eksportui. Taip iš paprastos mašinų gamyklos Pilzene išaugo valstybinės reikšmės įmonė, kuri iki I-ojo pasaulinio karo pradžios daugiausia gamino ginklus.
Tarp I-ojo ir II-ojo pasaulinių karų automobilių pramonė Čekoslovakijoje sparčiai vystėsi. Automobilius pradėti, gaminti Prahoje ir Mlada Boleslave (firma „Laurin—Klement").
Po Pirmojo pasaulinio karo automobilių gamyklomis tampa buvę ginklų fabrikai JAWA Prahoje, „škoda" Pilzene, „Zbrojovka" Brno... Taigi tuo laiku Čekoslovakija jau buvo viena iš labiausiai industrializuotų Europos valstybių, tačiau automobilių pramonė, nors ir smarkiai plėsdamasi, vis dar, užėmė šalies ekonomikoje gana kuklią vietą. Iki Antrojo pasaulinio karo visų automobilių gamyklų metinę produkciją apytikriai sudarė 12 tūkst. lengvųjų automobilių, 2,6 tūkst. sunkvežimių, 14 tūkst. motociklu ir 200 tūkst. dviračių.
Paskutinėmis Antrojo pasaulinio karo dienomis Čekoslovakijos automobilių pramonei teko patirti daug skaudžių smūgių, nuo kurių atsigauti ji pradeda pirmaisiais taikos metais, kada stengiamasi sustiprinti metalurgijos bazę, atstatomos sugriautos įmonės ir statomos naujos ar pagalbinės. Lengvųjų automobilių gamybą buvo nutarta sutelkti ,,Škodos" ir „Tatros" gamyklose.
1945 metų rudenį sukuriamas lengvojo automobilio ,,Škoda-1101" modelis. Gaminti serijomis automobilius pradėjo Mlada Boleslavo gamykla 1946 metais. Tai buvo individualiam naudojimuisi skirtas keturvietis klasikinės komponuotės automobilis. Jo 32 AG ir 1089 cm3 tūrio keturių cilindrų variklis buvo aušinamas vandeniu. Ši mašina turėjo keturių pavarų dėžę su perjungimo rankena prie vairo.Variklio karteris buvo gaminamas „Skoda-1101" kėbulas pakankamai grakštus ir eIegantiškas.

Škodos gaminimas ir supirkimas

Automobiliai „Škoda-1101" buvo gaminami ir superkinejami su 8 tipų kėbulais (keturių durų sedanas, universalas, furgonas, rodsteris, kabrioletas ir kt.). „Škodos" gamyklos filialas Vrchlabi mieste iš gatavų agregatų surinkinėjo ir supirkinėjo šio modelio sanitarinius automobilius.
Išviso iki 1951 metų įvairių „Škoda-1101" automobilių buvo pagaminta 67 000. Jie išgarsėjo ne, tik savo tėvynėje, bet ir užsienyje, nes idealiai tiko važinėti prastais pokario keliais.
Šaltinis:  Automobilių supirkėjai kalbėdami apie škodas pabrėžia, kad tai puiki auto. Panevėžyje jas ypač superka, o ir pasiūla nemaža. Kodėl tokias mašinas superka? Supirkėjai Panevėžyje paminėjo: tai dažniausiai pasitaikanti auto transporto priemonė.

3 komentarai:

  1. Tinklaraščio administratorius pašalino šį komentarą.

    AtsakytiPanaikinti
  2. Tinklaraščio administratorius pašalino šį komentarą.

    AtsakytiPanaikinti
  3. na iš ties įdomu, kaip ten vyksta ta gamyba.. turėjo būti aukšto lygio, kad taip kokybiškai tuos auto darė. na dabar tokie į automobilių supirkimą gali keliauti

    AtsakytiPanaikinti